NedTrain, onderdeel van de NS, heeft voor haar onderhoudswerkplaats in Maastricht 12 speciale JIS-karren* in gebruik genomen, speciaal voor onderhoudswerkzaamheden aan de nieuwe elektrische FLIRT-treinen*.

Nadat NedTrain bijna 10 jaar geleden, in 2008, al ruim 80 stuks XXL-palletboxkasten van Engels in gebruik heeft genomen om efficiënt onderhoudswerkzaamheden aan treinen te kunnen uitvoeren, wilde NedTrain nu voor de nieuwe FLIRT-treinen een “2.0-versie” laten ontwikkelen.

De belangrijkste verbeterwens was 2 uittrekbare schuifladen in de kasten, over de volledige breedte- en diepte van de kast. In deze schuifladen moeten diverse (elektrische) handgereedschappen overzichtelijk en “lean” worden opgeborgen. Omdat de palletboxkasten zich door de schuine binnenhoeken niet goed lenen om schuiflades in te monteren, hebben we gekozen om kasten te lassen van PP-sandwichpanelen met een dikte van 35 mm.

De kasten zijn onderin voorzien van 2 schuifladen (1 lade van 120 mm hoog en 1 lade van 220 mm hoog, 4 verstelbare legborden en zijn afsluitbaar met een roldeur. Deze kasten zijn vervolgens gemonteerd op koppelbare palletonderwagens.

Na levering van de eerste 2 prototypes kregen wij de vraag of wij de JIS-karren óók nog kunnen voorzien van elektrische aansluitingen: door in de schuifladen 230V-stekkerdozen te monteren, zouden de accu’s van elektrische handgereedschappen ’s nachts in de afgesloten kasten kunnen worden opgeladen. Ook aan deze vraag hebben we voldaan; in de kasten is een kabelhaspelautomaat geïntegreerd, waarmee uit de achterkant van de kast ca. 18 meter kabel getrokken kan worden. In de beide schuifladen zijn 3-voudige stekkerdozen gemonteerd.

Inmiddels (oktober 2017) heeft NedTrain al 32 stuks van deze JIS-karren in gebruik genomen.

Details: